Es reobre al jutjat la causa per l'accident del metro de València

diumenge, 17 de juny de 2007


Ara s'investiguen la forma d'accés, la formació del maquinista i les balises de seguretat

Seguint nota d'agència, acabem de saber que el Jutjat d'Instrucció núm. 21 de València ha reobert la investigació de l'accident de metro ocorregut el 3 de juliol de l'any passat any, en el qual van morir 43 persones, i ha ordenat practicar noves proves relacionades amb la formació del maquinista i les balises de limitació de velocitat.

Segons van informar fonts del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, la titular d'aquest jutjat ha estimat parcialment els recursos presentats per 12 famílies personades en la causa i ha dictat un acte en el qual sol·licita a Ferrocarris de la Generalitat Valenciana (FGV) l'historial laboral del maquinista del comboi, mort en l'accident. La resolució indica a més que "podria qüestionar-se l'existència de responsabilitat política derivada de la falta d'inversions necessàries per a garantir al màxim la seguretat" dels viatgers, encara que assenyala que "no es va a entrar a debatre" en aquesta qüestió "atès que escapa a les competències d'aquest jutjat".

La causa oberta arran de l'accident va ser arxivada per la jutge el passat 20 de març, en considerar que la responsabilitat penal havia quedat extingida amb la defunció del conductor del metro. Encara que no existeixen indicis que qüestionen la qualificació professional del maquinista, la instructora, segons fonts del TSJCV, pretén ara esclarir "qualsevol dubte" referent a això, ja que algunes de les famílies entenen que la falta de formació podria ser imputable penalment a l'empresa. Per això, a més del seu historial laboral, ha sol·licitat a FGV que aporte el nombre de maquinistes que conformen la plantilla, les formes d'accés al lloc, i el nombre de treballadors que ho ostenten després de superar el mateix procés selectiu que el mort. Paral·lelament, ha demanat a la Inspecció de Treball que informe sobre el règim de jornades, descansos i torns de treball dels maquinistes, i si es té constància d'infraccions en aquest sentit. També ha sol·licitat a la Policia Científica que esbrine si el dia de l'accident va haver comunicació entre el maquinista i el control de comandaments, i en aquest cas, una transcripció de les converses.

L'acte acorda a més una ampliació de l'informe pericial per a especificar si la balisa existent entre les estacions de Plaça d'Espanya i Jesús, a més de limitar la velocitat d'entrada en l'andana, pot programar-se per a limitar la velocitat del tren a 60 quilòmetros per hora, que és la imposada en la via, assenyalen les mateixes fonts.

Per altra banda, la magistrada ha desestimat algunes de les proves relacionades amb la col·locació dels senyals verticals i una possible fallada tècnic en el material rodant. Referent a això, segons el TSJCV, reconeix que l'accident s'hauria evitat si haguera existit una balisa que controlara la velocitat en el tram de la corba on es va produir el descarrilament, però argumenta que la seua absència no comporta una responsabilitat penal de l'empresa. L'acte diu que la instal·lació de balises no es va considerar una mesura de seguretat imprescindible quan va ser inaugurada la línia 1 de Metro València , ni tampoc posteriorment, pel que el perill per a la integritat de les persones "era el mateix" en 1988 que en 2006 . Per a la jutgessa, aqueixa "falta de previsió", imputable penalment per a algun dels recurrents als actuals directius de FGV, hauria d'estendre's llavors a tots els quals han ostentat alguna funció relacionada amb la seguretat des de la creació de la línia. Es qüestiona la responsabilitat L'acte afirma que "no cap el menor dubte que les Administracions Públiques tenen l'obligació de vetlar per la seguretat dels ciutadans en l'explotació d'un servei públic com el tràfic ferroviari", si bé "no a tot resultat lesiu" en aquest àmbit "se li ha de donar resposta en la jurisdicció penal". "En el cas que ens ocupa és claríssima la responsabilitat que per la via contenciós-administrativa té l'Administració Autonòmica per l'anormal funcionament d'un servei públic", subratlla la resolució. Així mateix, "podria qüestionar-se l'existència d'una responsabilitat política derivada de la falta d'inversions necessàries per a garantir al màxim la seguretat dels usuaris del servei", però no "es va a entrar a debatre en la present resolució atès que escapa a les competències d'aquest jutjat".

La jutgessa considera que "el que no pot pretendre's és la utilització d'un procés penal per a fins d'exclusiva responsabilitat política", i assenyala que el fet que FGV ostente la posició de garant, "no és suficient per a atribuir-li l'injust imprudent". Recorda que perquè existisca un delicte imprudent, s'ha d'infringir una norma objectiva, i que aquest requisit no es pot substituir per la consideració que el perjudici era previsible i que el subjecte "tenia l'obligació d'evitar-lo".

De nou, i molt humilment, des de millorTorrent, demanem a la que dissabte serà alcaldessa de Torrent, Maria José Català, que reba les víctimes i faça un treball de mediació amb el president Camps perquè reben atenció per part de la Generalitat, ara que el tema ja està despolititzat perquè han passat les eleccions. És de justícia.